Формування
громадянської компетентності учнів
на
уроках суспільних дисциплін
Поняття «компетентність» унаш час органічно увійшло в педагогічний обіг, і науковці намагаються
дати визначення освітніх та життєвих компетентностей.
дати визначення освітніх та життєвих компетентностей.
Громадянську компетентність дослідники відносять до ключових. Ключова компетентність є об’єктивною категорією, що фіксує певний рівень розвитку в особистості суспільно визнаного комплексу знань,умінь,навичок, ставлень, орієнтацій. Відтак і громадянську компетентність учня ми будемо розуміти як сукупність освітніх елементів,що складається із сукупності знань,умінь,навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій. Переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною і державою. Громадянська компетентність є інтегрованою характеристикою особистості, яка включає й певний рівень психологічної готовності до активного суспільного життя – громадянськість.Громадянська компетентність в усіх своїх компонентах (ціннісному, діяльнісному та процесуальному) може формуватись на уроках суспільних дисциплін. Спираючись на висновки О.Пометун, зауважимо, що реалізація ціннісного компонента відбувається переважно через зміст освіти шляхом відбору й структурування навчального матеріалу курсу, який забезпечує умови формування демократичних цінностей, орієнтацій, сприйняття ідеалів демократії, вироблення ставлень і мотивів діяльності, які є складовими громадянської позиції.
Діяльнісний блок громадянської компетентності передбачає формування мотивованої активності, тобто суб’єктної особи, яка:
*виявляє суспільну
активність (в громадянських організаціях, самоврядуванні тощо);
активність (в громадянських організаціях, самоврядуванні тощо);
* бере участь у соціальному
проектуванні;
проектуванні;
* виступає розробником
соціального проекту ; є учасником соціального проекту;
соціального проекту ; є учасником соціального проекту;
* досліджує соціальні
проблеми.
проблеми.
Постановка завдань формування громадянської компетентності учнів передбачає, що в переліку
освітніх результатів кожного уроку мають бути сформульовані , крім суто навчальних , ще й такі, що спрямовані на розв’язання завдання:Передбачати засвоєння учнями громадянознавчих знань;
освітніх результатів кожного уроку мають бути сформульовані , крім суто навчальних , ще й такі, що спрямовані на розв’язання завдання:Передбачати засвоєння учнями громадянознавчих знань;
- передбачати певний рівень розвитку громадянських
умінь і навичок;
умінь і навичок;
-передбачати формування
позитивного ставлення учнів до явищ і процесів, пов’язаних з демократичною державою, громадянським суспільством тощо.
позитивного ставлення учнів до явищ і процесів, пов’язаних з демократичною державою, громадянським суспільством тощо.
Ефективний розвиток діяльнісно-процесуального компонента громадянської компетентності
передбачає залучення учня до активної навчальної діяльності, що супроводжується внутрішньою розумовою активністю. Паралельно з освоєнням діяльності учень формує свою систему цінностей,підтримувану соціумом . З пасивного споживача знань учень повинен стати активним суб’єктом освітньої діяльності,що забезпечує послідовну та ефективну реалізацію компетентісного підходу.
передбачає залучення учня до активної навчальної діяльності, що супроводжується внутрішньою розумовою активністю. Паралельно з освоєнням діяльності учень формує свою систему цінностей,підтримувану соціумом . З пасивного споживача знань учень повинен стати активним суб’єктом освітньої діяльності,що забезпечує послідовну та ефективну реалізацію компетентісного підходу.
Одним із сучасних шляхів організації активної пізнавальної діяльності учнів є інноваційні технології навчання, які дають можливість, реалізовуючи компетентнісний підхід через активну різноманітну діяльність учнів у проблемних ситуаціях, формувати активні громадянські уміння і навички. У такому випадку результат навчання полягає вже не в передачі учням інформації змісту, а в
формуванні готовності діяти в житті з позицій правосвідомості та громадянської відповідальності. Різноманітні інноваційні технології (лекції, круглі столи та ін.) відіграють важливу роль у формуванні
діяльнісно - процесуального компонента на уроках суспільних дисциплін та сприяють розвитку компонентів громадянської компетентності. Таким чином, нами визначено, що системне, тобто з уроку в урок, формування компонентів громадянської компетентності на уроках суспільних дисциплін передбачає дотримання таких методичних умов: Результати навчання на кожному уроці повинні бути зорієнтовані на формування громадянської компетентності; у навчальному змісті предмета мають бути акцентовані за допомогою відповідних завдань і засобів навчання громадянознавчі знання, громадянські цінності, уміння і навички учнів; організація навчального процесу повинна забезпечувати постійну активну позицію учнів навчанні через системне запровадження інноваційних технологій .У цьому контексті було визначено принципові вимоги до діяльності вчителя, адже, готуючись до уроку , вчитель має визначити : Як сформулювати очікуваний результат уроку в залежності від того , який компонент громадянської компетентності та як саме має формуватися на матеріалі даного уроку в зв’язку з його темою і змістом; які пізнавальні завдання , проблемні питання та ситуації допоможуть акцентувати громадянознавчий зміст уроку та спрямувати необхідну діяльність учнів; які засоби навчання, технології , або методи будуть ефективними для досягнення цього результату. Нарешті , процесуальний компонент, за О. Пометун, - це здатність учня мислити критично й незалежно , вдаватися до способів діяльності та та використовувати моделі поведінки, що відповідають інтересам самореалізації : робити свій вибір , застосовувати демократичні технології поняття й виконання індивідуальних і колективних рішень, технології розв’язання проблем суспільного життя як окремого громадянина , так і школи , місцевої громади, держави. Процесуальний компонент виявляється зовні через уміння. Може виникнути запитання: «Чому вміння наведені саме в процесуальному компоненті громадянської компетентності, а не в діяльнісному?» Таке твердження базується на тому висновку, що вміння зазвичай співвідносять із засвоєним знанням, яке надалі отримує деякі операціональні характеристики, виявляючись у формі правильно виконуваної дії.
формуванні готовності діяти в житті з позицій правосвідомості та громадянської відповідальності. Різноманітні інноваційні технології (лекції, круглі столи та ін.) відіграють важливу роль у формуванні
діяльнісно - процесуального компонента на уроках суспільних дисциплін та сприяють розвитку компонентів громадянської компетентності. Таким чином, нами визначено, що системне, тобто з уроку в урок, формування компонентів громадянської компетентності на уроках суспільних дисциплін передбачає дотримання таких методичних умов: Результати навчання на кожному уроці повинні бути зорієнтовані на формування громадянської компетентності; у навчальному змісті предмета мають бути акцентовані за допомогою відповідних завдань і засобів навчання громадянознавчі знання, громадянські цінності, уміння і навички учнів; організація навчального процесу повинна забезпечувати постійну активну позицію учнів навчанні через системне запровадження інноваційних технологій .У цьому контексті було визначено принципові вимоги до діяльності вчителя, адже, готуючись до уроку , вчитель має визначити : Як сформулювати очікуваний результат уроку в залежності від того , який компонент громадянської компетентності та як саме має формуватися на матеріалі даного уроку в зв’язку з його темою і змістом; які пізнавальні завдання , проблемні питання та ситуації допоможуть акцентувати громадянознавчий зміст уроку та спрямувати необхідну діяльність учнів; які засоби навчання, технології , або методи будуть ефективними для досягнення цього результату. Нарешті , процесуальний компонент, за О. Пометун, - це здатність учня мислити критично й незалежно , вдаватися до способів діяльності та та використовувати моделі поведінки, що відповідають інтересам самореалізації : робити свій вибір , застосовувати демократичні технології поняття й виконання індивідуальних і колективних рішень, технології розв’язання проблем суспільного життя як окремого громадянина , так і школи , місцевої громади, держави. Процесуальний компонент виявляється зовні через уміння. Може виникнути запитання: «Чому вміння наведені саме в процесуальному компоненті громадянської компетентності, а не в діяльнісному?» Таке твердження базується на тому висновку, що вміння зазвичай співвідносять із засвоєним знанням, яке надалі отримує деякі операціональні характеристики, виявляючись у формі правильно виконуваної дії.
До даного компонента можна віднести : вміння отримувати та аналізувати інформацію щодо соціальних явищ і процесів із широкого кола джерел; критичне мислення ; виявлення соціальних проблем ; вміння формулювати обґрунтовану думку щодо суспільних проблем; вміння визначати стереотипи мислення ; вміння працювати в групі на засадах співробітництва. Процесуальний компонент може бути реалізований через зміну пріоритетів навчального процесу : спочатку - людина, особистість, культура, а потім – держава, суспільство, посилення уваги до розвитку в дитини вмінь самоорганізації, самоуправління , здатності до критичного мислення. Його реалізація можлива шляхом діяльності на уроках суспільних дисциплін з апробацією отриманих навичок щодо шкільного самоврядування та громадської діяльності в межах дитячих і молодіжних організацій. Аналіз програм навчальних предметів «Історії України», « Всесвітньої історії», « Основ правознавства», курсу « Людина і світ» свідчать , що їхній зміст в основному співпадає з державним стандартом освіти і дозволяє вирішити завдання з формуванням громадянської компетентності учнів. Зауважимо,що громадянознавчий зміст в основному включений до предметів освітньої галузі «Суспільствознавство», зокрема це такі предмети як « Історія України», «Всесвітня історія»,«Правознавство»,«Основи правознавства», «Людина і світ», « Основифілософії». Сукупність цих предметів значною мірою розв’язує завдання виховання компетентного громадянина
Наприклад, формування громадянської компетентності на уроці історії України в 10 класі.
Предмет:Історія України (10 клас)
Тема: Початок Української революції (весна-літо 1917 р.)
Проблема ГО: національні,європейські та загальнолюдські цінності.
Наприклад, формування громадянської компетентності на уроці історії України в 10 класі.
Предмет:Історія України (10 клас)
Тема: Початок Української революції (весна-літо 1917 р.)
Проблема ГО: національні,європейські та загальнолюдські цінності.
Ключові питання: Як зміни у повсякденному житті населення українських земель у тилу та
на фронті вплинули на їх ціннісні орієнтації? Які демократичні, національні цінності, зафіксовані в І Універсалі Центральної Ради? З якими з них ви погоджуєтесь сьогодні? Чому? Завдання уроку/очікувані результати Після цього учні зможуть:
на фронті вплинули на їх ціннісні орієнтації? Які демократичні, національні цінності, зафіксовані в І Універсалі Центральної Ради? З якими з них ви погоджуєтесь сьогодні? Чому? Завдання уроку/очікувані результати Після цього учні зможуть:
*визначати причини революції в Україні;
*пояснювати,яким чином виникла УЦР, яким був її склад, які демократичні. національні цінності
були зафіксовані в її політичній програмі на початку діяльності та які причини обумовили їх виникнення;
були зафіксовані в її політичній програмі на початку діяльності та які причини обумовили їх виникнення;
* характеризувати основні політичні сили в Україні цього періоду й їх цілі. Ставлення різних соціальних верств населення до політичної еліти України на початку революції ( весна – літо 1917 р.);
*висловлювати власне ставлення до цінностей, зафіксованих в І Універсалі Центральної ради,
порівнюючи їх із сучасними цінностями українського суспільства.
порівнюючи їх із сучасними цінностями українського суспільства.
Після напрацювання результатів уроку вчитель може переходити до продумування методів навчання і підбору засобів: текстів, кінофрагментів,фотографій та ін.. Плануючи роботу з учнями, учитель орієнтується на розвиток критичного мислення старшокласників,їхні вміння і навички щодо самостійної роботи. Уроки - шкільні лекції,семінари,конференції, диспути, практикуми, міжпредметні
уроки-повинні посісти в навчальному процесі пріоритетне місце,спонукати учнів до самостійного аналізу ситуацій і їх критичної оцінки, пошуку компромісних рішень. На наш погляд, буде доцільним проводити конференції старшокласників за темами,які сприяють і розвитку критичного мислення,і формуванню громадянської компетентності,
уроки-повинні посісти в навчальному процесі пріоритетне місце,спонукати учнів до самостійного аналізу ситуацій і їх критичної оцінки, пошуку компромісних рішень. На наш погляд, буде доцільним проводити конференції старшокласників за темами,які сприяють і розвитку критичного мислення,і формуванню громадянської компетентності,
Урок "Історія
України", 8 кл.
Тема: Слобожанщина та
Запорізька Січ
Очікувальні результати:
•
Сформувати поняття «слобода»,
«Слобожанщина», «займанщина», « колонізація» і вміння їх застосовувати;
•
Характеризувати адміністративно-територіальний устрій,
господарське та повсякденне життя запорозьких земель та Слобожанщини;
•
Порівнювати устрій Запорожжя, Слобожанщини та Лівобережної
Гетьманщини;
•
Розвивати вміння самостійної роботи з текстом підручника, історичною
картою, документами та джерелами;
•
Складати характеристику історичної особи.
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорих знань.(5хв.)
1.Коли та за яких обставин утворилась Українська козацька
держава – Гетьманщина? Яку назву вона мала у 1649 році? Яку територію займала?
Назвіть її столицю? Особливості адміністративного та державного устрою?
2.Андрусівський договір 1667р. ( умови).
3.Вічний мир1686р ( умови).
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.(5-6хв.)
•
Опрацювати п.1 параграфа 26, карта с.150
•
Як відбувалося заселення Слобожанщини?
•
Пояснити поняття поняття «слобода», «Слобожанщина», «займанщина», « колонізація».
•
Групова робота. Скласти схеми та порівняти « Особливості
адміністративно-територіального устрою та системи органів влади»( 10хв.)
1гр. Лівобережної Гетьманщини
2гр. Запорізької Січі
3гр.Слобідської України.
? Спільне, відмінне, висновки
•
Чортомлицька
Січ 1652-1709 рр. (3хв.)
І.Сірко
( ? бл.1610 - 1680р.)
1675р.-
похід І.Сірка у Крим,форсування Сивашу
•
Презентація «І.Сірко» або фрагмент відео (6хв.)
? Чому І.Сірко зажив слави
найвідомішого кошового отамана за всю історію Запорізької Січі.(3хв.)
Дом. завд.: опрацювати параграф 26,
підготуватися до практичної роботи з теми : «Роль Запорожжя в історії
Української держави другої пол.17 ст.», «Історичний портрет І.Сірка»
Рефлексія:
-Чим запамятався урок?
-Оцінки.
Історія
України 11 кл.
Перевірка
знань з тем « Україна в роки Другої світової війни 1939-1945рр.» та
« Україна в перші післявоєнні роки
1945- п.50-х рр.»
« Україна в перші післявоєнні роки
1945- п.50-х рр.»
Відповіді на питання 1-4 1
бал ( всього 4 бали)
1.Коли визволено Київ від німецьких загарбників
А
6 листопада 1941р.
Б січень 1942 р.
В 6 листопада 1943р.
Г 6 листопада 1944 р.
2
Коли відбулася Східно-Карпатська військова операція, яка
завершила визволення території України
А 8 квітня – 12 травня 1944
р.
Б 13 липня – 23 серпня 1944
р.
В 20-29 серпня 1944 р.
Г 8 вересня -28 жовтня 1944
р.
3
Вкажіть, коли в основному завершився перехід промисловості на випуск мирної продукції
А кінець 1945 р.
Б кінець 1946 р.
В кінець 1947 р.
Г кінець 1948 р.
4
Яка з названих подій не пов’зана
з іншими:
А польсько – радянський
договір щодо кордонів УРСР;
Б чеословацько – радянський
договір щодо кордонів УРСР;
В руминсько – радянський
договір щодо кордонів УРСР:
Г договір між Україною,
Росією та США щодо ядерного роззброєння
Відповіді на питання 5-6 3 бали по 1,5 за кожне ( всього 7 балів)
5
Установіть відповідність між датами та подіями:
1) квітень 1945 р. А IV п’ятирічка
2) 1945 – 1950 рр. Б голод в Україні
3) 1946 – 1947 рр. В польсько – радянський договір щодо
4) 6 листопада 1943р. кордонів України
Г) звільнення Києва
Д) Україна стає
співзасновницею ООН.
6
Установіть послідовність названих подій:
А саморозпуск УГКЦ;
Б операція Вісла;
В Україна стає співзасновницею ООН на конференції у Сан-Франциско;
Г загибель Р.Шухевича.
Відповідь на питання 7 2 бали ( всього 9 балів)
7.Поясніть поняття:
Голокост –
Рух опору-
Відповідь на питання 8 3 бали ( всього 12 балів)
8.Складіть план відповіді на питання:
« Розвиток культури України і становище
української інтелігенції у повоєнні роки»
День Собо́рності : погляд в історію
Історико-інформаційна година для
учнів 6-11 класів
Мета заходу:
·
ознайомити учнів з історією проголошення Дня Соборності
·
( Акт злуки ЗУНР та УНР);
·
розкрити історичне значення та актуальність соборності
(возз’єднання ) українських земель;
·
національно- патріотичне виховання.
Запрошені: голова міського
осередку козацької громади Вадим Короп.
Обладнання: книжкова виставка « З
історії державотворення України»; мультимедійний екран.
Місце проведення: конференц зала
школи.
План заходу:
1.День Соборності: погляд в історію.
Виступ історика та бібліотекаря
школи Дровникової Л.М.
2.Перегляд відео ролика «День
Соборності».
3.Виступ голови міського осередку
козацької громади Вадима Коропа.
4. « З Україною в серці»
(авторські вірші учнів школи).
1. ДЕНЬ СОБОРНОСТІ — свято України, яке відзначають щороку
22 січня в день проголошення Акту возз'єднання Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки, що відбулося в 1919 році.
Офіційно в Україні День соборності відзначають з 1999 року.
Свято
встановлено в Україні «…враховуючи
велике політичне та історичне значення об'єднання Української Народної Республіки і Західноукраїнської Народної
Республіки для
утворення єдиної (соборної) української держави…» згідно з Указом Президента України «Про День соборності України» від 21 січня 1999 року
№ 42/99.
У цей
день також прийнято згадувати іншу подію, яка відбулась рівно на рік раніше 22
січня 1918 р. – прийняття IV Універсалу УЦР,
яким проголошувалася повна незалежність УНР.
Деякий
час, з 30 грудня 2011 року, указом на той час Президента
України Віктора Януковича День соборності на офіційному рівні
було скасовано і натомість встановлено «День Соборності та Свободи України».
-7-
Однак 13 листопада 2014 року указом Президента України Петра
Порошенка свято було відновлен].
Проголошення злуки
Проголошення злуки було призначено на 12:00 годину 22 січня 1919 року, тобто першу річницю проголошення
четвертого універсалу про повну незалежність України.
22 січня було проголошено всенародним і державним
святом. День видався погідний та гарний, з легким морозом. Київ був прикрашений
національними синьо-жовтими прапорами, гербами. О 9:00 годині ранку в усіх
церквах відправляли богослужіння.
Головні урочистості проголошення злуки проходили на Софійській площі.
При вході з вулиці Володимирської на Софійську площу було зведено тріумфальну
арку, прикрашену старовинними гербами. Рівно о 12:00 годині розпочалася
урочиста церемонія проголошення Акта злуки. На масовому вічі посол
Західноукраїнської Народної Республіки Л. Цегельський передав грамоту
Національної Ради «Про об'єднання Західноукраїнської Народної Республіки з
Великою Східною Україною» голові Директорії Володимиру
Винниченку.
Член
Директорії Федір Швець урочисто зачитав Універсал Директорії:
«…Віднині во єдино зливаються століттями відірвані
одна від одної частини єдиної України — Галичина, Буковина, Закарпаття і
Наддніпрянська Україна. Здійснилися віковічні мрії, для яких жили і за які
вмирали найкращі сини України. Віднині є тільки одна незалежна Українська
Народна республіка. Віднині український народ увільнений могутнім поривом своїх
власних сил, має змогу об'єднати всі зусилля своїх синів для створення
нероздільної, незалежної української держави, на добро і щастя українського
народу.»
Після
урочистого проголошення злуки на Софійській площі відбувся молебень, а
потім — військовий парад під керівництвом полковника Івана Чмоли. Приймав
парад полковник Євген Коновалець.
22 січня 1919 р.
у Києві на Софійській площі відбулися урочисті збори, на яких був
проголошений Акт Злуки (об'єднання) українських земель, засвідчений Універсалом
про об'єднання УНР і ЗУНР в єдину Велику Україну. Ним стверджувалось об'єднання
двох тодішніх держав, що постали на уламках Російської і Австро-Угорської
імперій в єдину соборну Українську державу, яка відтоді ставала гарантом
загальнонаціональних інтересів українців. Століттями розірваний український
народ визволився з неволі і возз'єднався на своїй землі в єдиній Українській
державі.
Акт
Злуки був глибоко детермінований історично і спирався на споконвічну мрію
українського народу про незалежну, соборну національну державу.
-8-
Він став могутнім виявом волі українців
до етнічної й територіальної консолідації, свідченням їх самовизначення,
становлення політичної нації. Уперше за
600 років
він став реальним кроком до об'єднання українських
земель, що вплинув на подальші національно-політичні процеси в Україні.
Наступного дня, 23 січня, розпочався Трудовий
конгрес України, який мав виконувати функцію всеукраїнського
парламенту. Акт злуки було затверджено вищим законодавчим органом України. На
основі цих рішень Західноукраїнська Народна Республіка перейменовувалась у
Західну область УНР (ЗО УНР). Єдиним державним гербом став тризуб замість
раніше затвердженого для ЗУНР золотого лева на голубому полотні. У той же час
злиття урядів, армій, законодавчих органів УНР та ЗУНР відклали до скликання
Установчих Зборів об'єднаної України, як це й передбачалося ухвалою Української
Національної Ради від 3 січня.
2.Перегляд відео ролика «День
Соборності».
3.Виступ голови міського осередку
козацької громади Вадима Коропа.
4. « З Україною в серці». Читання
учнями школи авторських віршів з національно-патріотичної тематики.
Незламна Україна
Я
просто хлопчик дванадцяти років
Роблю
в життя великі кроки.
Україні
я служу, її дуже я ціню.
Україна
в серці в нас,
Це
казав навіть Тарас.
Він
так Україну любив,
Що
півжиття в неволі просидів,
Тяжке
життя, якого я не знаю,
Бути
такими ж як він усіх закликаю!
А
як там Друга Світова,
Задали
німцям жару? Да!
Чотири
роки терпіли,
І
ось набралися ми сили,
Погнали
з нашої землі…
Через
це ми всі повстали,
Бо
український дух єдиний
Є
у кожної людини.
І
будемо ми йти, до тої висоти,
І
не зупинить нас ніщо,
А
ми зупиним будь-кого!!!
Березень, 2015
Лавриненко Денис, учень 7-Б класу.
-9-
Я люблю!
Я люблю тебе, країно!
Моя, ти рідна, Україно!
Хоч синів своїх втрачаєш,
Але завжди пам’ятаєш,
Як страждала ти, кохана,
Скільки горя ти зазнала.
Тебе не зраджу я ніколи,
Ти життя моє, як світ
навколо!!!
Кожен це має пам’ятати
І рідну землю шанувати!
Вересень, 2015 р.
Нощенко Юлія, учениця 6-Б класу.
Україна – моя родина!
Люблю Україну, як родину
свою,
Віддам усе, щоб зберегти
країну мою!
Там, десь на сході, хлопці
страждають,
А рідні жінки їх удома
чекають…
Не буде війни! Не буде
страждань!
Іди, горе, вдаль!
Землі українські будуть
знову цвісти,
А доля України буде кожному
щастя нести!
Травень
, 2015р.
Сердюк Софія, учениця 6-Б класу.
Немає коментарів:
Дописати коментар